Heeft u een vraag?

 

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen aan Dieetlust. Staat het antwoord op uw vraag hier niet bij? Neem dan contact op, Dieetlust beantwoordt graag uw vraag.

Wat houdt de titel diëtist in?

Het is belangrijk dat u voedingsadvies krijgt van iemand die kennis van zaken heeft. Daarom is het goed om te weten dat ‘diëtist’ een beschermde titel is. Iemand mag zich alleen onder strenge voorwaarden diëtist noemen.

 

Een diëtist heeft een wettelijk erkende vierjarige HBO-opleiding Voeding & Diëtetiek gevolgd. Daarnaast kan een diëtist ‘kwaliteitsgeregistreerd’ zijn. Een diëtist wordt pas in het Kwaliteitsregister Paramedici opgenomen als ze voldoet aan de kwaliteitseisen op het gebied van opleiding, deskundigheid en werkervaring. De diëtist van Dieetlust is opgenomen in het Kwaliteitsregister Paramedici en tevens lid van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten.

Heeft Dieetlust een contract met mijn zorgverzekeraar?

Dieetlust heeft een contract met alle zorgverzekeraars. 

Kan Dieetlust ook bij mij thuis komen?

Jazeker, Dieetlust doet ook veel huisbezoeken in West-Friesland en omstreken. Deze kosten worden vergoed als daar een medische indicatie voor is. Uw verwijzer dient dan op uw verwijsbrief aan te geven dat een behandeling aan huis gewenst is.

Wordt mijn afspraak bij Dieetlust vergoed?

Uw dieetconsult bij Dieetlust wordt vanuit de basisverzekering voor 3 uur per kalenderjaar vergoed. De vergoeding gaat altijd eerst ten koste van het eventuele openstaande eigen risico. Daarna kan het zijn dat er vanuit uw aanvullende verzekering nog extra tijd wordt vergoed. Dit kunt u nagaan bij uw zorgverzekeraar of de diëtist.

Betaalt iedereen een eigen risico voor dieetbegeleiding?

De meeste volwassenen hebben een standaard eigen risico, dat voor 2019 is vastgesteld op 385 euro.

 

Sommige mensen hebben echter een zorgpakket afgesloten waarbij ze geen eigen risico hoeven te betalen.
Voor kinderen onder de 18 jaar geldt geen eigen risico.
U hoeft ook geen eigen risico te betalen indien u bent doorverwezen door Ketenzorg West-Friesland voor de diagnose CVRM (Cardio Vasculair Risico Management; de medische term voor het opsporen en behandelen van risicofactoren voor hart- en vaatziekten).

Wat houdt ketenzorg in?

Dieetlust heeft een samenwerkingsverband met Ketenzorg West-Friesland voor de diagnose CVRM (risicofactoren voor hart- en vaatziekten). Als u via deze keten wordt aangemeld, worden uw behandelkosten vanuit de keten vergoed en hoeft u geen eigen risico te betalen.

Heb ik een verwijsbrief nodig?

De diëtist is direct toegankelijk. Dit betekent dat u zonder verwijsbrief een afspraak bij Dieetlust kunt maken.
De meeste zorgverzekeraars vergoeden ‘Directe Toegankelijkheid Diëtetiek’ indien er sprake is van een medische indicatie. Raadpleeg uw zorgverzekeraar.

 

Om zeker te zijn van vergoeding adviseert Dieetlust om een verwijsbrief bij uw arts aan te vragen. Dit is vaak een kleine moeite en kan meestal via de assistente van uw huisarts worden aangevraagd. Tevens kan een verwijsbrief aanvullende nuttige informatie bevatten. Voor een huisbezoek is er altijd een verwijsbrief nodig met een aantekening dat een huisbezoek gewenst is.

Hoe kom ik aan een verwijsbrief?

Uw huisarts, specialist, verloskundige of tandarts kan een verwijsbrief naar de diëtist voor u opstellen.

Wat zijn de tarieven van Dieetlust?

De tarieven van Dieetlust zijn door middel van een contract met uw zorgverzekeraar overeengekomen. Dieetlust dient uw factuur daarom rechtstreeks in bij uw zorgverzekeraar.

 

Krijgt u echter de factuur thuisgestuurd (bijvoorbeeld omdat u door uw maximale vergoeding vanuit uw zorgverzekeraar heen bent), dan hanteert Dieetlust deze tarieven.

Wat gebeurt er als ik door mijn maximale vergoeding dieetadvies vanuit de zorgverzekeraar heen ben?

Ook als uw zorgverzekeraar uw behandeling niet meer vergoedt, kunt u uw dieetbegeleiding bij Dieetlust voortzetten.
U ontvangt dan de factuur thuisgestuurd, welke u zelf dient te voldoen.

Hoe lang duurt mijn afspraak?

Afspraken bestaan uit de tijd die u bij de diëtist doorbrengt (directe tijd) en de tijd die de diëtist besteedt aan werkzaamheden waarbij u niet aanwezig bent (indirecte tijd), zoals een individueel dieetvoorschrift.

 

Een eerste afspraak duurt gemiddeld 60 minuten (directe tijd). Vervolgafspraken duren gemiddeld 30 minuten (directe tijd).

Ik ben verhinderd, wat moet ik doen?

Wanneer u een gemaakte afspraak niet kunt nakomen, geef dit dan tijdig (minimaal 24 uur van tevoren) door aan de diëtist. Dit kan per e-mail, telefonisch of door een voicemailbericht in te spreken. Indien de te annuleren afspraak op een dag na een weekend of feestdag valt, dient u uiterlijk de werkdag ervoor, voor 12:00 uur, te annuleren. 

Wat zijn dieetpreparaten?

Het kan voorkomen dat het u niet lukt om voldoende voedingsstoffen tot u te nemen, ondanks aanpassingen in uw voeding. U kunt dan in samenspraak met de diëtist drinkvoeding of modules (poeders), ook wel dieetpreparaten genoemd, gebruiken. Dieetlust heeft ook ruime ervaring in het gebruik van sondevoeding (voeding via een slangetje door de neus).

Worden dieetpreparaten vergoed?

Dieetpreparaten worden in de meeste gevallen vergoed door de zorgverzekeraar. Voor deze vergoeding is het nodig dat een arts of diëtist een machtiging geeft. Raadpleeg uw zorgverzekeraar voor de volledige vergoedingsvoorwaarden of vraag ernaar bij uw diëtist.

Mijn voorraad dieetpreparaten is bijna op. Waar kan ik nieuwe bestellen?

Is uw voorraad dieetpreparaten op en heeft u nog een lopende machtiging? Dan kunt u zelf contact opnemen met uw leverancier om een nieuwe levering aan te vragen. Een bestelling op maandag t/m vrijdag die u voor 17:00 uur indient, wordt in principe de volgende werkdag door PostNL geleverd.

 

Contactgegevens Sorgente: telefoonnummer 030 – 634 62 68 (bereikbaar op werkdagen van 8:30 – 16:00 uur). U kunt ook een eigen account aanmaken (‘mijn Sorgente’) op www.sorgente.nl, waar u online uw dieetpreparaten kunt bestellen.

 

Contactgegevens Mediq Tefa: telefoonnummer 030 282 12 22 (bereikbaar op werkdagen van 8.15 tot 17.30 uur). U kunt ook een eigen account aanmaken op www.mediqtefa.nl, waar u online uw dieetpreparaten kunt bestellen.

 

U kunt ook de diëtist vragen om een nieuwe bestelling voor u te plaatsen. De tarieven voor administratieve handelingen worden hiervoor berekend.

Wat heb ik nodig tijdens mijn eerste afspraak?

Om u te kunnen identificeren dient u een geldig legitimatiebewijs en het pasje van uw zorgverzekeraar te tonen. Daarnaast kunt u uw verwijsbrief (indien aanwezig) overhandigen. Er mag altijd een naaste of familielid aanwezig zijn.

Ik heb mijn zorgverzekering aangepast, dien ik dit ook door te geven aan mijn diëtist?

Als u na het starten van uw behandeling uw zorgverzekering aanpast, is het verstandig om na te gaan of uw nieuwe pakket dezelfde vergoeding voor dieetadvies geeft. Geef eventuele wijzigingen van uw zorgverzekering altijd door aan uw diëtist. Uw diëtist kan de vergoeding ook voor u nagaan. Zo komt u niet voor onverwachte bijkomende kosten te staan als uw zorgverzekeraar minder blijkt te vergoeden.

Kan de diëtist een dieetbevestiging voor de Belastingdienst voor mij uitschrijven?

Indien u een dieet op voorschrift van de diëtist volgt, dan mag u bij bepaalde diëten een vast bedrag voor deze kosten aftrekken bij uw aangifte inkomstenbelasting. U heeft voor deze aftrek wel een dieetbevestiging van uw diëtist nodig.

 

Onder de volgende voorwaarden kan de diëtist van Dieetlust een dieetbevestiging voor u uitschrijven:

 

  • Als op uw verwijsbrief een aandoening staat die op het dieetbevestigingsformulier vermeld is.
  • Als de diëtist van Dieetlust u een bepaald soort dieet heeft geadviseerd en u bij Dieetlust onder behandeling bent of bent geweest.
  • Er wordt alleen een dieetverklaring uitgeschreven over de periode dat u daadwerkelijk onder begeleiding bij Dieetlust bent geweest en ook daadwerkelijk het betreffende dieet voorgeschreven hebt gekregen.
  • Er wordt alleen een dieetverklaring uitgeschreven voor diëten die vermeld staan op de officiële lijst van de Belastingdienst.
  • Voor het uitschrijven van een dieetverklaring brengt Dieetlust de tarieven voor administratieve handelingen in rekening.

 

Kijk op de site van de Belastingdienst voor meer informatie.

Ik heb een andere vraag, waar kan ik terecht?

Neem gerust contact op met Dieetlust via 06-57987452, info@dieetlust.nl, Facebook of vul het contactformulier in.