Heb je een vraag?

 

Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen aan Dieetlust. Staat het antwoord op jouw vraag hier niet bij? Neem dan contact op, Dieetlust beantwoordt graag je vraag.

Wat houdt de titel diëtist in?

Het is belangrijk dat u voedingsadvies krijgt van iemand die kennis van zaken heeft. Daarom is het goed om te weten dat ‘diëtist’ een beschermde titel is. Iemand mag zich alleen onder strenge voorwaarden diëtist noemen.

 

Een diëtist heeft een wettelijk erkende vierjarige HBO-opleiding Voeding & Diëtetiek gevolgd. Daarnaast kan een diëtist ‘kwaliteitsgeregistreerd’ zijn. Een diëtist wordt pas in het Kwaliteitsregister Paramedici opgenomen als ze voldoet aan de kwaliteitseisen op het gebied van opleiding, deskundigheid en werkervaring. De diëtist van Dieetlust is opgenomen in het Kwaliteitsregister Paramedici en tevens lid van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten.

Heeft Dieetlust een contract met mijn zorgverzekeraar?

Dieetlust heeft een contract met alle zorgverzekeraars. 

Kan Dieetlust ook bij mij thuis komen?

Jazeker, Dieetlust doet ook veel huisbezoeken in West-Friesland en omstreken. Deze kosten worden vergoed als daar een medische indicatie voor is. Je hebt dan wel een verwijsbrief nodig waarop je verwijzer aangeeft dat een behandeling aan huis gewenst is.

Wordt mijn afspraak bij Dieetlust vergoed?

Je dieetconsult bij Dieetlust wordt vanuit de basisverzekering voor 3 uur per kalenderjaar vergoed. De vergoeding gaat altijd eerst ten koste van het eventuele openstaande eigen risico. Daarna kan het zijn dat er vanuit je aanvullende verzekering nog extra tijd wordt vergoed. Dit kun je nagaan bij jouw zorgverzekeraar of de diëtist.

Betaalt iedereen een eigen risico voor dieetbegeleiding?

De meeste volwassenen hebben een standaard eigen risico, dat voor 2020 is vastgesteld op 385 euro.

 

Sommige mensen hebben echter een zorgpakket afgesloten waarbij ze geen eigen risico hoeven te betalen.
Voor kinderen onder de 18 jaar geldt geen eigen risico.
Je hoeft ook geen eigen risico te betalen indien je bent doorverwezen door Ketenzorg West-Friesland voor de diagnose CVRM (Cardio Vasculair Risico Management; de medische term voor het opsporen en behandelen van risicofactoren voor hart- en vaatziekten).

Wat houdt ketenzorg in?

Dieetlust heeft een samenwerkingsverband met Ketenzorg West-Friesland voor de diagnose CVRM (risicofactoren voor hart- en vaatziekten). Als je via deze keten wordt aangemeld, worden je behandelkosten vanuit de keten vergoed en hoef je geen eigen risico te betalen.

Heb ik een verwijsbrief nodig?

De diëtist is direct toegankelijk. Dit betekent dat je zonder verwijsbrief een afspraak bij Dieetlust kunt maken.
De zorgverzekeraars vergoeden ‘Directe Toegankelijkheid Diëtetiek’ indien er sprake is van een medische indicatie. Raadpleeg je zorgverzekeraar.

 

Voor een huisbezoek is er altijd een verwijsbrief nodig met een aantekening dat een huisbezoek gewenst is.

Hoe kom ik aan een verwijsbrief?

Je huisarts, specialist, verloskundige of tandarts kan een verwijsbrief naar de diëtist voor je opstellen.

Wat zijn de tarieven van Dieetlust?

De tarieven van Dieetlust zijn door middel van een contract met uw zorgverzekeraar overeengekomen. Dieetlust dient je factuur daarom rechtstreeks in bij jouw zorgverzekeraar.

 

Krijg je echter de factuur thuisgestuurd (bijvoorbeeld omdat je door jouw maximale vergoeding vanuit je zorgverzekeraar heen bent), dan hanteert Dieetlust deze tarieven.

Wat gebeurt er als ik door mijn maximale vergoeding dieetadvies vanuit de zorgverzekeraar heen ben?

Ook als je zorgverzekeraar jouw behandeling niet meer vergoedt, kun je jouw dieetbegeleiding bij Dieetlust voortzetten. Je ontvangt dan de factuur thuisgestuurd, welke je zelf dient te voldoen.

Hoe lang duurt mijn afspraak?

Afspraken bestaan uit de tijd die je bij de diëtist doorbrengt (directe tijd) en de tijd die de diëtist besteedt aan werkzaamheden waarbij je niet aanwezig bent (indirecte tijd), zoals een individueel dieetvoorschrift.

 

Een eerste afspraak duurt gemiddeld 60 minuten (directe tijd). Vervolgafspraken duren gemiddeld 30 minuten (directe tijd).

Ik ben verhinderd, wat moet ik doen?

Wanneer je een gemaakte afspraak niet kunt nakomen, geef dit dan tijdig (minimaal 24 uur van tevoren) door aan de diëtist. Dit kan per e-mail, telefonisch of door een voicemailbericht in te spreken. Indien de te annuleren afspraak op een dag na een weekend of feestdag valt, dien je uiterlijk de werkdag ervoor, voor 12:00 uur, te annuleren. 

Wat zijn dieetpreparaten?

Het kan voorkomen dat het je niet lukt om voldoende voedingsstoffen tot je te nemen, ondanks aanpassingen in je voeding. Je kunt dan in samenspraak met de diëtist drinkvoeding of modules (poeders), ook wel dieetpreparaten genoemd, gebruiken. Dieetlust heeft ook ruime ervaring in het gebruik van sondevoeding (voeding via een slangetje door de neus).

Worden dieetpreparaten vergoed?

Dieetpreparaten worden in de meeste gevallen vergoed door jouw zorgverzekeraar. Voor deze vergoeding is het nodig dat een arts of diëtist een machtiging geeft. Raadpleeg je zorgverzekeraar voor de volledige vergoedingsvoorwaarden of vraag ernaar bij uw diëtist.

Mijn voorraad dieetpreparaten is bijna op. Waar kan ik nieuwe bestellen?

Is je voorraad dieetpreparaten op en heb je nog een lopende machtiging? Dan kun je zelf contact opnemen met jouw leverancier om een nieuwe levering aan te vragen. Een bestelling op maandag t/m vrijdag die je voor 17:00 uur indient, wordt in principe de volgende werkdag door PostNL geleverd.

 

Contactgegevens Sorgente: telefoonnummer 030 – 634 62 68 (bereikbaar op werkdagen van 8:30 – 16:00 uur). Je kunt ook een eigen account aanmaken (‘mijn Sorgente’) op www.sorgente.nl, waar je online jouw dieetpreparaten kan bestellen.

 

Contactgegevens Mediq Tefa: telefoonnummer 030 282 12 22 (bereikbaar op werkdagen van 8.15 tot 17.30 uur). Je kunt ook een eigen account aanmaken op www.mediqtefa.nl, waar je online jouw dieetpreparaten kan bestellen.

 

Je kan ook de diëtist vragen om een nieuwe bestelling voor je te plaatsen. De tarieven voor administratieve handelingen worden hiervoor berekend.

Wat heb ik nodig tijdens mijn eerste afspraak?

Om je te kunnen identificeren dien je een geldig legitimatiebewijs en het pasje van jouw zorgverzekeraar te tonen. Daarnaast kun je een verwijsbrief (indien aanwezig) overhandigen. Er mag altijd een naaste of familielid aanwezig zijn.

Ik heb mijn zorgverzekering aangepast, dien ik dit ook door te geven aan mijn diëtist?

Als je na het starten van jouw behandeling je zorgverzekering aanpast, is het verstandig om na te gaan of jouw nieuwe pakket dezelfde vergoeding voor dieetadvies geeft. Geef eventuele wijzigingen van je zorgverzekering altijd door aan jouw diëtist. Je diëtist kan de vergoeding ook voor je nagaan. Zo kom je niet voor onverwachte bijkomende kosten te staan als je zorgverzekeraar minder blijkt te vergoeden.

Kan de diëtist een dieetbevestiging voor de Belastingdienst voor mij uitschrijven?

Indien je een dieet op voorschrift van de diëtist volgt, dan mag je bij bepaalde diëten een vast bedrag voor deze kosten aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting. Je hebt voor deze aftrek wel een dieetbevestiging van je diëtist of arts nodig.

 

Onder de volgende voorwaarden kan de diëtist van Dieetlust een dieetbevestiging voor je uitschrijven:

 

  • Als op je verwijsbrief een aandoening staat die op het dieetbevestigingsformulier vermeld is.
  • Als de diëtist van Dieetlust je een bepaald soort dieet heeft geadviseerd en je bij Dieetlust onder behandeling bent of bent geweest.
  • Er wordt alleen een dieetverklaring uitgeschreven over de periode dat je daadwerkelijk onder begeleiding bij Dieetlust bent geweest en ook daadwerkelijk het betreffende dieet voorgeschreven hebt gekregen.
  • Er wordt alleen een dieetverklaring uitgeschreven voor diëten die vermeld staan op de officiële lijst van de Belastingdienst.
  • Voor het uitschrijven van een dieetverklaring brengt Dieetlust de tarieven voor administratieve handelingen in rekening.

 

Kijk op de site van de Belastingdienst voor meer informatie.

Ik heb een andere vraag, waar kan ik terecht?

Neem gerust contact op met Dieetlust via 06-57987452, info@dieetlust.nl, Facebook of vul het contactformulier in.