Plantaardige olie; gezond of toch niet?

Zoals het woord al zegt, past plantaardige olie in een plantaardig dieet. Maar toch kun je je afvragen of het gebruik van plantaardige olie wel zo gezond is. Ik leg je in deze blog uit hoe het zit en welke opties je nog meer hebt.

Het is fijn dat er eindelijk vegan varianten op bijvoorbeeld junkfood bestaan, echt gezond zijn ze natuurlijk niet. Vegan eten is niet altijd gezondheidsbevorderend. Als je Whole Food Plant Based (WFPB) eet, dan kies je voor onbewerkte plantaardige voeding. Dus vaarwel kant-en-klaar producten en hallo pure producten. Maar toch hoort plantaardige olie ook bij het lijstje van bewerkte voeding, en is dus minder gezond. Hoe zit dat?

Er bestaan veel verschillende soorten plantaardige oliën. Denk maar eens aan zonnebloemolie, olijfolie en sesamolie. Plantaardige olie heeft een gezond imago, omdat het vooral bestaat uit onverzadigde vetten die vloeibaar zijn bij kamertemperatuur. Plantaardige vetten, zoals cacaoboter en palmvet, hebben dat gezonde imago niet. Ze zijn namelijk rijk aan verzadigde vetten, zijn vast bij kamertemperatuur en kunnen je cholesterol verhogen. Als je last hebt van een prikkelbare darm, dan weet je waarschijnlijk ook dat vet een trigger kan zijn voor je darmen.

Maar wat is plantaardige olie nou eigenlijk? Plantaardige olie is het eindproduct van een onbewerkt voedingsmiddel. Bij sesamolie bijvoorbeeld worden de sesamzaadjes zo bewerkt dat alleen het vet overblijft. De andere prachtige voedingsstoffen die de sesamzaadjes bevatten zitten niet meer in de olie. Daardoor is de olie opeens een bewerkt voedingsmiddel geworden. En dat is nou juist zó zonde!

Sesamzaadjes staan erom bekend rijk te zijn aan calcium. Waar sesamzaadjes nog 670 milligram calcium per 100 gram bevatten, bevat sesamolie nog maar 10 milligram calcium per 100 gram.. Bye bye calcium ☹️ En ook van de 26% eiwitten in sesamzaadjes blijft er schamele 0,2% over in de sesamolie.

Wat je dus overhoudt bij sesamolie is vrijwel alleen het vet. Op 1 calorie na zijn namelijk alle calorieën afkomstig uit vet. Elke eetlepel sesamolie levert 90 calorieën! Met het gebruik van olie krijg je dus ongemerkt veel meer calorieën binnen. Dus elk scheutje olie levert extra calorieën op en geen noemenswaardige vitamines en mineralen.

En wist je dat wij pas een signaal van verzadiging krijgen als het vet onze darmen heeft bereikt? Dan zijn we meestal al klaar met eten, zeker als vetrijk voedsel snel wordt gegeten. Het signaal van verzadiging komt dus eigenlijk te laat. Gedurende miljoenen jaren evolutie waren noten één van de vetrijke voedingsmiddelen die gegeten werden. En als je je bedenkt hoelang het duurt voordat je een walnoot open hebt gekraakt (zelfs met een notenkraker!), dan kun je je voorstellen dat het vroeger een tijdje duurde voordat je een aantal walnoten had verzameld en gegeten. Maar die vegan donut van nu, die heb je al opgegeten voordat je lichaam het doorheeft!

We hebben absoluut een basis aan vetten nodig, maar het is dan veel fijner om vaker het oorspronkelijke product te eten zodat je ook meteen ook andere nuttige voedingsstoffen binnenkrijgt. Dus kom maar op met die noten, pinda’s, zaden, pitten en avocado’s!

Bronnen:

  • nevo-online.rivm.nl (datum van raadplegen 25-05-21)
  • Greger, M. (2021). Hoe overleef je diëten? (1e druk). Uitgeverij Passie.
  • Greger, M. & Stone, G. (2017). Hoe overleef je? Uitgeverij Passie.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Momenteel geniet ik van mijn vakantie. Vanaf 2 augustus ben je weer van harte welkom. Wil je alvast een afspraak maken? Vul dan het intakeformulier in.

× Whatsapp je vraag