Wat zijn de criteria voor ontbijtgranen volgens de Schijf van Vijf?

Ontbijtgranen. In elke supermarkt zijn zoveel verschillende soorten te vinden. Ook komen er regelmatig nieuwe soorten bij die er veelbelovend uitzien. Vandaag tijdens het boodschappen doen zag ik dat een assortiment muesli was uitgebreid met “spelt muesli vezelrijk”, “spelt muesli proteïne” en “rijkgevulde muesli fruit pitten & noten”. Ze zagen er veelbelovend uit..

Mooie teksten zoals “vezelrijk”, “van nature rijk aan vezels” en “met 53% fruit, noten en pitten” stonden op de verpakkingen. Maar betekent dit dat ze passen in een goede voeding volgens de Schijf van Vijf?

Helaas bleken deze 3 soorten muesli alledrie niet aan de criteria van het Voedingscentrum te voldoen. Toch jammer, want de woorden op de verpakkingen klonken zo veelbelovend!

Hoe kom je er achter welke volkoren ontbijtgranen wel aan de criteria van het Voedingscentrum voldoen?
Daarvoor kun je het beste eerst naar de ingrediëntenlijst kijken of er zout is toegevoegd.

  • Als er zout is toegevoegd dan valt het ontbijtgraanproduct helaas niet in de Schijf van Vijf.
    Als er geen zout is toegevoegd kun je kijken naar de volgende voedingswaarden:
  • Totaal vet: dit moet ≤ 0,1 gram per 100 gram zijn
  • Verzadigd vet: dit moet ≤ 2 gram per 100 gram zijn
  • Vezels: dit moet ≥ 8 gram per 100 gram zijn
  • Aantal suikers: dit moet ≤ 16 gram per 100 gram zijn

Als je deze criteria vergelijkt met diverse ontbijtgranen zul je merken dat heel veel ontbijtgranen helaas niet aan alle criteria voldoen. Aan ontbijtgranen wordt namelijk vaak suiker (bijvoorbeeld rietsuiker of honing), gesuikerd gedroogd fruit, kokossnippers, zout en vet toegevoegd. Daardoor voldoen veel ontbijtgranen niet aan alle criteria.
De grootste kanshebber die wel voldoet aan deze criteria is een naturel muesli. Vaak is dit een heel simpele grote (en niet te dure!) zak.

Hieronder volgt de tabel van het Voedingscentrum.

Dieet smakelijk!