Homemade vegan cashewnoten spread

Op zoek naar verschillende soorten plantaardig broodbeleg wilde ik wel eens een variant van pindakaas proberen.

In mijn voorraadkast had ik nog een zakje ongezouten cashewnoten (250 gram), perfect! Na wat receptjes te hebben bestudeerd kwam ik tot de conclusie dat iets van vanillepoeder er goed doorheen zou passen. Alleen dat had ik niet in huis. Wel had ik nog een stukje van een vanillestokje (circa 2 cm) waar ik het merg uit kon schrapen. Dat leek mij een prima toevoeging voor de cashewnoten spread.

De noten heb ik eerst circa 10 minuten in de koekenpan op laag vuur geroosterd. Je kunt ze ook in de oven op een met bakpapier beklede bakplaat circa 10 minuten op 200 graden roosteren. Let tussendoor goed op dat ze niet aanbranden en laat daarna afkoelen. Vervolgens heb ik ze in de hakmolen van de staafmixer gedaan en heb ik een beetje merg van het vanillestokje toegevoegd. Daarna deed de hakmolen het werk. Het duurde wat langer dan bij de pindakaas voordat het smeuïg werd, maar uiteindelijk werd het een heerlijke cashewnoten spread! Na het proeven door mijn zoontje (2,5 jaar) en mijn man werd de spread goedgekeurd, gelukkig!

Deze spread is veganistisch, glutenvrij, koemelkvrij en sojavrij. Heerlijk op een boterham of cracker maar ook prima te gebruiken door warme havermout of overnight oats.

Dieet smakelijk!