FODMAP

Je bent van plan het FODMAP-dieet te gaan volgen maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Hoe begin je? En hoe zorg je ervoor dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt? Mag je nog wel brood eten? Neem nu de stap om gezonder te gaan eten onder begeleiding van een gespecialiseerde diëtist.

Krijg grip op je darmen

Heb je vaak last van darmklachten en heeft dit een negatieve invloed op je dagelijks leven? Mensen met darmklachten zijn vaak erg zoekende naar de rol van voeding op hun klachten en gaan daardoor bepaalde dingen niet meer eten. Als door je (huis)arts is vastgesteld dat je prikkelbare darm syndroom (PDS) / een spastische darm hebt, dan is het FODMAP-dieet misschien wel wat voor jou. Daarnaast wordt het dieet ook steeds vaker ingezet bij endometriose, de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, SIBO en huilbaby’s.

Invloed op je dagelijks leven

Veelvoorkomende klachten bij PDS zijn onder andere buikpijn, opgeblazen gevoel, overmatige winderigheid en een afwijkende stoelgang. Dit kan invloed hebben op je dagelijkse activiteiten zoals boodschappen doen, winkelen en reizen. Überhaupt de deur uitgaan kan voor sommige mensen met PDS erg lastig zijn. Ook sociale contacten, werk of school kunnen negatief beïnvloed worden.

Zelfopgelegde beperkingen

Veel mensen met darmklachten ontwikkelen hun eigen “dieet”. Ze vermoeden dat ze last krijgen van bepaald eten. Daardoor gaan ze bepaalde dingen niet meer eten en laten onnodig voedingsmiddelen met bijvoorbeeld gluten, vetten of lactose staan. Daarnaast kunnen internet, social media en de ervaringen van anderen een grote invloed hebben. Ze lopen hierdoor risico op langdurige voedingstekorten.

FODMAP-dieet

Het FODMAP-dieet is een wetenschappelijk bewezen dieet, ontwikkeld door de Monash University in Australië. Deze universiteit heeft onderzoek gedaan naar de rol van verschillende groepen koolhydraten (suikers) bij mensen met PDS.

Door middel van dit dieet kun je erachter komen waar je klachten vandaan komen. Het zorgt bij circa 75% van de mensen met PDS voor klachtenvermindering. Klachten bij PDS kunnen verschillende oorzaken hebben, deze ligt niet altijd bij voeding.

Dit dieet bestaat uit 3 fasen. Bij de eerste fase (eliminatie) worden alle FODMAP-groepen uit je dieet weggehaald. Bij de tweede fase (herintroductie) ga je per groep testen of je klachten ervaart. Met de eerste 2 fasen ben je ongeveer 3 à 4 maanden bezig. Bij de derde fase (way of life) weet je waar je gevoelig voor bent en kun je hier rekening mee houden in je dagelijkse eetpatroon.

Krijg weer grip op je darmen

Je eetpatroon tijdelijk veranderen naar het FODMAP-dieet kan even puzzelen zijn. Zorg dat je het dieet op de juiste manier volgt. Zeker als je het dieet plantaardig wilt gaan volgen en hier begeleiding bij zoekt, wil je wel begeleid worden door iemand die je plantaardige dieet begrijpt. Een gespecialiseerde diëtist kan je begeleiden bij het volgen van je (plantaardige) FODMAP-dieet, zodat je weer grip krijgt op je darmen.

FODMAP is like solving a puzzle
× Whatsapp je vraag